Afstudeeronderzoek positionering Mengfabriek

Hoe kunnen we De Mengfabriek neerzetten als circulaire hub?

| Als je sterker bent verbonden, ga je samen meer ondernemen. Dat was het uitgangspunt van het positioneringsonderzoek van Stef Hankel naar de Mengfabriek als circulaire hub. Hij hield enquêtes, deed diepte-interviews en bezocht een aantal inspirerende voorbeelden van hubs op andere locaties. “Er worden hier mooie projecten en initiatieven gerealiseerd; het is zonde als die niet vanuit gezamenlijkheid worden gedeeld.”

Stef Hankel, vierdejaars communicatiestudent aan de Fontys Economische Hogeschool in Tilburg, is voor De WaardenMakers een oude bekende. Eerder versterkte hij het redactieteam tijdens zijn meeloopstage. Nu zoomt hij uit naar het grotere plaatje: de positionering van De Mengfabriek als circulaire hub. “Ik vind positionering een interessant onderdeel van communicatie”, zegt hij.

Imago
Als individu ben je constant bezig met je eigen imago, legt Stef uit. “Ieder mens doet dat. Wat vinden anderen nou van ons? Dat kun je doorvertalen naar een organisatie. Dat is uitdagender, omdat je meerdere koppen dezelfde kant op moet krijgen. Wat kunnen we doen zodat mensen een beter beeld van ons krijgen?” En in het geval van zijn onderzoek: hoe kunnen we De Mengfabriek neerzetten als circulaire hub?

Extern hebben stakeholders nog te vaak niet door dat de Mengfabriek een circulaire hub is

Gezamenlijke identiteit
Het vraagstuk is tweeledig. Intern kan de onderlinge samenwerking steviger worden neergezet. Extern hebben stakeholders nog te vaak niet door dat de Mengfabriek een circulaire hub is. “Er zijn meerdere pogingen gedaan voor meer interne samenwerking op het gebied van circulariteit”, vertelt Stef. “Maar met zoveel ondernemingen binnen het complex is het moeilijk om tot iets concreet te komen.” Daarom focust hij zich op vier grote partijen om af te stemmen wat de gezamenlijke identiteit is voor alle ‘Mengers’. Die vier partners zijn Buro Kade, De Conceptenbouwers, De WaardenMakers en Alba Concepts.

Zichtbaar zijn
Een circulaire hub wil gevonden worden door de triple helix: overheid, onderwijs en ondernemingen. “Enquêtes en diepte-interviews laten zien dat de stakeholders vaak niet door hebben dat de Mengfabriek een circulaire hub is. Ze zijn niet zichtbaar genoeg”, licht Stef toe. Dat kan volgens hem komen door de verschillen tussen de organisaties. “De Mengfabriek bestaat uit een verticale plint en een horizontale plint. De verticale plint houdt zich voornamelijk bezig met de vraagstukken rondom ruimtelijke ordening. Van de horizontale plint kunnen we meer zien: zij zijn bijvoorbeeld eigenaar van horecazaken, bieden sportlessen of organiseren evenementen. Dat overschaduwt mogelijk de identiteit van de circulaire hub.”

Spontane ontmoetingen
Het goede nieuws: de partijen willen hetzelfde en staan achter dezelfde dingen, blijkt uit het onderzoek. Maar als hub moet je vooral ook verbonden zijn met elkaar. “Dat hoeft niet gedwongen, juist de spontane kennisoverdracht en ontmoetingen zijn belangrijk”, zegt Stef. “Fysiek gezien is het idee van een hub dat je bij elkaar binnenloopt, er is transparantie. Op dit moment lijkt de Mengfabriek meer op een verzamelgebouw van bedrijven.”

‘Er worden hier mooie projecten en initiatieven gerealiseerd; het is zonde als die niet vanuit gezamenlijkheid worden gedeeld’

Stef Hankel, vierdejaars communicatiestudent aan de Fontys Economische Hogeschool in Tilburg.

Inspirerende voorbeelden
Stef vertelt over inspirerende voorbeelden van dergelijke hubs die hij bezocht ter vergelijking: “Bij Circl in Amsterdam hebben ze bijvoorbeeld een academy en organiseren ze evenementen waar toffe sprekers komen. Bij De Groene Afslag in Laren zijn er veel open ruimtes en is er een restaurant waar ze met z’n allen eten. Er ligt veel focus op de interne verbinding en er is een grote gezamenlijke drive.”

Van binnen naar buiten
En die onderlinge verbondenheid is belangrijk. Als je sterker bent verbonden, ga je samen meer ondernemen. Vandaaruit ontstaat er een drang om meer te delen. Via online kanalen bijvoorbeeld. Stef: “Ik vroeg stakeholders naar het soort content dat zij willen zien. Zij willen meer info over de plek, verhalen van anderen en handige tools over circulaire vraagstukken. Er worden hier mooie projecten en initiatieven gerealiseerd; het is zonde als die niet vanuit gezamenlijkheid worden gedeeld. Samen kunnen we de Mengfabriek laten groeien.”